kazuistika / case report

PSYCHOPATOLOGICKÉ PŘÍZNAKY JAKO PRVNÍ PROJEV GLIOMU

MENTAL FEATURES AS AN INITIAL MANIFESTATION OF GLIOMA

Masopust J., Urban A., Vališ M.

Psychiatrická klinika LF UK a FN, Hradec Králové,
přednosta prof. MUDr. J. Libiger, CSc.
Neurologická klinika LF UK a FN, Hradec Králové,
přednosta doc. MUDr. G. Waberžinek, CSc.

Popisujeme případ nemocného, u něhož byla kvalitativní porucha vědomí prvním příznakem mozkového nádoru. Postupně se objevily další psychopatologické a  neurologické příznaky a také známky nitrolební hypertenze. Psychopatologické příznaky se ve většině případů objevují až v době, kdy je plně vyjádřená neurologická symptomatika. Na možnost nádoru mozku je nutno myslet i u nemocných dlouhodobě psychiatricky a neurologicky léčených. V diagnostice jsou metodou volby zobrazovací metody.

Klíčová slova: mozkové nádory, gliosarkom, psychické příznaky, delirium, demence, epilepsie.

Masopust J., Urban A., Vališ M.: Mental Features as an Initial Manifestation of Glioma

The case of male patient in whom consciousness disturbance (delirium) was the initial symptom of brain tumor is described. The additional mental and neurological features and symptoms of intrac-ranial hypertension as well had been progressivelly appearing. The psychiatric symptoms appear after the neurological symptomps are fully presented in most cases. The possibility of brain tumor is necessary to consider also in chronic psychiatric and neurological patients. The brain imaging methods are the first line diagnostic tools.

Key words: brain tumors, glisarcoma, psychic symptoms, delirium, dementia, epilepsy.

Čes a slov Psychiatr 2005;101(3): 160 -166