recenze

Jaroslava Raudenská, Alena Javůrková

Praha, Grada Publishing 2011

Česká a slovenská psychiatrie

Po osvědčené učebnici "Lékařská psychologie" od prof. Jana Vymetala (3. vyd. Portál 2003) vydávají další učebnici lékařské psychologie dvě pražské klinické psycholožky, první z Fakultní nemocnice v Motole, druhá z Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. Zatímco výchozí ladění Vymetalovy učebnice je humanistické, zaměření autorek je kognitivně-behaviorální a v obsahu se to výrazně odráží.

Autorky obsah rozdělují na tři části: část obecnou, část speciální (v té si vybraly aplikaci lékařské psychologie u pacientů s bolestí a s onkologickými a  dermatologickými onemocněními) a část, kterou nazývají multidisciplinární pojetí léčby.

Obecná část se po výkladu základních pojmů (zejména biopsychosociálního modelu v lékařství) zaměřuje na chování a možnosti jeho změny. Uvádějí se kognitivní koncepce vlivu myšlení na chování (Beck, Ellis), dále poznatky o názorech pacientů na zdraví a charakterizuje se chování pacientů v nemoci. Podstatnou část tvoří kapitola o psychologickém přístupu lékaře k nemocnému. Přínosné je vyložení přístupu paternalistického, jednacího, modelu orientovaného na službu a autorkami doporučovaného modelu kooperativního, ve kterém jsou diagnostické postupy i léčba výsledkem vzájemné dohody a spolupráce. Zajímavé jsou informace o vzdělávání mediků v komunikaci s využitím "standardních pacientů", které na řadě zahraničních univerzit představují placení herci nebo studenti herectví. K nacvičovaným dovednostem patří mj. vhodné sdělování nepříznivé zprávy o zdravotním stavu samotnému pacientovi nebo jeho příbuzným. Dalšími probíranými tématy jsou podíl pacienta na léčbě a jeho dodržování či nedodržování lékařových pokynů.

Poměrně rozsáhlá kapitola má název Etické aspekty lékařské profese. Na kazuistických příkladech v ní autorky uvádějí své pojetí morálního chování lékaře. Je zdůrazňován zejména respekt ke svobodnému rozhodování pacienta. V  tomto rámci jsou podány také informace o různých postojích k eutanázii a  důkladně je probrán syndrom vykořeníš možnostmi jeho zvládání i prevence.

Speciální část začíná kapitolou o bolesti. Postupy k jejímu psychologickému ovlivňování autorky čerpají zejména z kognitivně-behaviorální terapie (KBT). Tzv. kognitivní restrukturace má pozměnit negativní myšlenky, související s  bolestí. Nácvik zvládání bolesti zahrnuje na jedné straně relaxaci, snižující úzkost a napětí, na druhé straně zvyšování aktivity s plánováním činností a  vědomým překonáváním bolesti. Následující kapitola se zabývá onkologickými pacienty: stadii onemocnění, významem psychologických faktorů (depresí, emočním stresem a neschopností vyjadřovat emoce), komorbiditou a reakcemi na hrozící smrt. V psychoterapeutických přístupech může hrát roli spirituální pomoc s rozvíjením tématu smyslu života. Využívají se skupinové techniky "konfrontace se smrtí". Důležitá je i odlehčující (respitní) péče o lékaře a  další osoby, které pečují o umírající pacienty. Třetí kapitola speciální části se zaměřuje na dermatologická onemocnění. Autorky uvádějí negativní vliv stresových událostí na kůži a pozitivní vliv sociální podpory. U ekzému popisují KBT techniku k ovládnutí škrábání na svědících místech.

Poslední část uvádí účelné sestavení zdravotnického týmu, zahrnujícího mj. klinického psychologa, celostní program léčby chronických nemocí a program zvládání chronické bolesti s příklady práce center pro léčbu bolesti v Anglii a v USA, s údaji o jejich efektivitě.

Monografie se opírá o bohatou klinickou zkušenost autorek a o zpracování rozsáhlé literatury. Rušivě však působí zařazování dílčích seznamů literatury za každou kapitolu namísto uvedení celkového seznamu na konci knihy. Také chybějí rejstříky a není vysvětleno, proč jsou v textu u četných pojmů uváděny v závorkách anglické ekvivalenty.

Systematický výklad výborně ilustrují četné vhodně zvolené výstižné kazuistiky, přehledně odlišené kurzívou od hlavního textu. Kniha přináší medikům i  lékařům mnoho důležitých informací a užitečných podnětů pro jejich vztah k  pacientům a znamená významné obohacení odborné literatury o lékařské psychologii.

prof. PhDr. Stanislav Kratochvíl, CSc.

Čes a slov Psychiatr 2012;108(4): 207 -209