původní práce / original article

přednosta prof. MUDr. V. Palička, CSc.2
Ustav lékařské biofyziky LP UK, Hradec Králové,
přednosta doc. Ing. J. Hanuš, CSc.3

Hypofunkce glutamátergního NMDA (N-methyl-D-aspartát) receptoru se podílí na patofyziologii schizofrenního onemocnění. Aminokyselina D-serin účinkuje jako endogenní koagonista na glycinovém modulačním místě NMDA receptoru. U  nemocných schizofrenií byly ve srovnání se zdravými kontrolními subjekty prokázány snížené koncentrace D-serinu v krevním séru. D-serin v klinických studiích zlepšoval u nemocných schizofrenií v augmentaci léčby antipsychotiky 1. a 2. generace pozitivní a negativní příznaky. V populaci 50 nemocných schizofrenií zařazených do klinické studie jsme neprokázali vztah mezi sérovou koncentrací D-serinu a celkovými skóry a skóry subškál PANSS (The Positive and Negative Syndrome Scale) a SANS (The Scale for the Assessment of Negative Symptoms). U nemocných žen jsme ve srovnání s muži zaznamenali nevýznamně nižší sérové koncentrace D-serinu. Pohlavní rozdíly v glutamátergní dysfunkci spojené se schizofrenií si v souvislosti s tímto nálezem zaslouží další pozornost.

Klíčová slova: D-serin, NMDA receptor, schizofrenie, excitační aminokyseliny, glutamátergní neurotransmise.

Hons J., Žirko R., Ulrychová M., Čermáková E., Libiger J.: D-serine Serum Levels in Schizophrenia: Relation to Psychopathology

The hypofunction of glutamatergic NMDA (N-methyl-D-aspartate) receptor is involved in patho physio logy of schizophrenia. Amino acid D-serine acts as endogenous co-agonist at the glycine modulátory site of the NMDA receptor. Significantly decreased D-serine serum levels were reported in patients with schizophrenia in comparison to healthy control subjects. Positive clinical effect of peripherally administered D-serine was demonstrated. D-serine improved positive and negative symptoms in patients with schizophrenia treated with first and second generation antipsychotics in the clinical studies. We did not find any significant association between D-serine serum level and the PANSS (The Positive and Negative Syndrome Scale) and the SANS (The Scale for the Assessment of Negative Symptoms) total and subscales scores in the population of fifty patients with schizophrenia enrolled into the study. D-serine serum level had a strong trend to be lower among female as compared to male patients with schizophrenia. In the context of this finding, the role of gender in the glutamatergic dysfunction associated with schizophrenia deserves further attention.

Key words: D-serine, NMDA receptor, schizophrenia, excitatory amino acids, glutamatergic neurotransmission.

Čes a slov Psychiatr 2008;104(6): 281 -288