PSYCHICKÉ PŘÍZNAKY ROZTROUŠENÉ MOZKOMÍŠNÍ SKLERÓZY

přednosta prof. MUDr. J. Libiger, CSc.1
Neurologická klinika LF UK a FN, Hradec Králové,
přednosta doc. MUDr. G. Waberžinek, CSc.2

Roztroušená mozkomíšní skleróza je nejčastější neurologickou příčinou invalidity lidí mladšího a středního věku. Psychickým příznakům nemocných není někdy věnována dostatečná pozornost. Mohou snižovat kvalitu života nemocných a  mít negativní vliv na jejich spolupráci při léčbě a rehabilitaci. Proto je třeba po nich pátrat a odpovídajícím způsobem je léčit. Nejčastějšími psychickými symptomy jsou deprese, kognitivní postižení, úzkost, patologický pláč a smích, apatie, a psychotické příznaky. Podáváme přehled těchto symptomů, včetně možností jejich terapeutického ovlivnění. Základním předpokladem je včasná diagnostika a odpovídající léčba základního onemocnění.

Klíčová slova: roztroušená mozkomíšní skleróza, psychické příznaky, deprese, kognitivní postižení.

Masopust J., Vališ M., Taláb R.: Psychic Symptoms of Multiple Sclerosis

Multiple sclerosis represents the most frequent neurological cause of disability in young and middle age persons. The patient's psychopathology is not always considered sufficiently. Mental symptoms may deteriorate quality of life, and influence compliance of affected persons with treatment and rehabilitation regime in a negative way. That is why their detection and therapy is necessary. Depression, cognitive impairment, anxiety, pathological cry or laugh, apathy, and psychotic symptoms are the most frequent mental signs of multiple sclerosis. We review these symptoms including possibility of their treatment. Early diagnostics and adequate therapy of the primary disease are basic conditions of a complex treatment success.

Key words: multiple sclerosis, psychopathology, depression, cognitive impairment.

Čes a slov Psychiatr 2007;103(1): 47 -54