SOUČASNÝ POHLED NA SUICIDÁLNÍ RIZIKO V PRŮBĚHU ANTIDEPRESIVNÍ LÉČBY U DĚTÍ

CURRENT VIEW ON THE SUICIDE RISK DURING TREATMENT OF ANTIDEPRESSANTS IN CHILDREN

Drtílková I.

Psychiatrická klinika FN Brno,
přednostka prof. MUDr. E. Čéšková, CSc.

V průběhu antidepresivní léčby malá část dětí (2-3 %) vykazuje příznaky suicidality definované jako zvýšené suicidální myšlenky nebo chování. Mechanismy, kterými je možné vysvětlit zvýšené suicidální riziko v průběhu antidepresivní léčby, jsou: progrese depresivního onemocnění během neúčinné léčby, energizující fenomén, aktivační syndrom a přesmyk deprese do mánie nebo smíšená fáze. Budoucí studie klinických a biologických markerů by měly umožnit lepší predikci u pediatrických pacientů, vykazujících příznaky behaviorální senzitivity k účinkům antidepresiv.

Klíčová slova: antidepresiva, děti, suicidalita, riziko.

Drtílková I.: Current View on the Suicide Risk during Treatment of Antidepressants in Children

A small minority of children and adolescents (2-3%) seems prone to suicidality when defined as increased suicidal ideation or behavior during treatment with antidepressants.. Mechanisms proposed to explain emergence of suicidality during antidepressant treatment are: progression of underlying depression reflecting ineffective treatmnent, energizing phenomen, activation syndrome and stage shift from depression into mania or mixed state.Future studie of clinical or biological markers may allow a better prediction of which pediatrie patiens are most liable to show behavioral sensitivity to antidepressants.

Key words: antidepressants, children, suicidality, risk.

Čes a slov Psychiatr 2007;103(1): 22 -27