kazuistika / case report

KAZUISTIKY - JINÉ SOUVISLOSTI

CASE REPORTS - OTHER ASSOCIATION

Kadlecová E., Čech M., Holáková M., Kozáková L., Šraibrová K., Vinšová M.

Detašované pracoviště PL Dobřany U Honzíčka, Písek,
ředitel MUDr. V. Žižka

Jiný pohled dosud nezaujatého psychiatra bývá někdy pro léčbu rezistentních stavů přínosný. Naslouchání a vnímání toho, co nemocný sděluje, může vést k  nové úvaze a vyšetřením, která dále směřují k jiné diagnóze a léčbě. Sdělení popisuje čtyři kazuistiky původně diagnostikované jako demence Alzheimerova typu s časným začátkem (F 00.0), poruchy chování s frontálním syndromem (F 07.0), těžká depresivní porucha se suicidálním pokusem (F 32.2) a periodická depresivní porucha se somatickými příznaky (F 33.11). Po vyšetření byly zjištěny jiné diagnózy: frontální epilepsie a neuroborelióza, intoxikace lithiem, adenom příštítných tělísek s hyperparathyreózou a hypovitaminóza B12 s neuroanemickým syndromem.

Klíčová slova: rezistentní stavy, frontální syndrom, somatické příznaky.

Kadlecová E., Čech M., Holáková M., Kozáková L., Šraibrová K, Vinšová M.: Case Reports - Other Association

A new approach of a psychiatrist not yet involved in the treatment can help in the therapy of some resistant states. Careful listening can lead to a new idea and examinations which can help to state a new diagnosis and treatment. The article presents four case reports where the first diagnoses were dementia of the Alzheimer's type with the early onset (F 00.0), behaviour disturbances with frontal syndrome (F 07.0), severe depressive disorder with suicidal attempt (F 32.2) and periodic depressive disorder with somatic symptoms (F 33.11). After achieving the examinations, new diagnoses were assessed: frontal epilepsy and neuroborreliosis, lithium intoxication, adenoma of parathyreoidea with hyperparathyreosis and B12 hypovitaminosis with neuranaemic syndrome.

Key words: resistent states, frontal syndrome, somatic symptoms.

Čes a slov Psychiatr 2006;102(8): 442 -444